Alledaags: druk en vlotter…

Hier gaat het goed hier. Ja, de verhalen die op de website passen zijn inderdaad bijzonder, want verder van mijn dagelijkse werk vertellen is een beetje saai voor de buitenkant. Ik breng elke dag een aantal uren door in het kantoor van Antoine de directeur van het ziekenhuis en spreek daarnaast verschillende andere medewerkers van het ziekenhuis. Het is voortdurend coachingsgesprekken, onderwijzen over management modellen, adviseren en in gesprek zijn over moeilijke en gewone dingen van alledag. Ook hier komt het voor: er is deze dagen wat onrust over loonsverhoging, medewerkers bijeenkomsten, briefwisselingen. Veel luisteren, discussiëren en delen van kennis in het meelopen. 

Tussendoor maak ik verslag en zoek ik informatie bij elkaar wat ik kan vinden en gebruiken – ik leer er zelf ook weer veel van. O ja, een aanrader: dit is een enorm goede manier om Frans te leren! Een paar management boeken mee en af en toe wat van internet en verder putten uit de ervaringen van afgelopen jaren.

Drukke weekjes, zelfs vandaag (zaterdag) nog aan het werk geweest: Gesprek met Antoine de directeur en de medisch directeur samen, en nog een gesprek gehad met de “secretaris generaal” van het Afrikaanse hoofdbestuur (soort raad van toezicht).
Een nieuwe organisatiestructuur ligt klaar. Die moet nu officieel als voorstel ingediend worden bij het bestuur – maar na het gesprek van net, denk ik wel dat het wel goed komt.
Vandaag met de twee directeuren ook een begin gemaakt met gesprekken over strategieplan: hoe pak je dat aan, hoe leren we de vele goede ideeën hier te vertalen naar plannen – er is zo’n enorme nood!

Op zaterdag, omdat onze chirurg en medisch directeur, zich lastig op een andere dag kan onttrekken van de dagelijkse zorg. Want laten we eerlijk zijn: in een ziekenhuis met één chirurg en één internist als dokters, valt er niet veel te spelen met de roosters. (O, overigens komt er gelukkig wel met enige regelmaat hulp hier – zo is hier nu ook een Australisch echtpaar voor een nader te bepalen aantal maanden – hij is arts…)

Deze week ook in gesprek geweest met Alphonse, die o.a. voor personeelszaken verantwoordelijk is, over personeelsdossiers (hebben ze aardig goed op orde) en wat gesproken over hoe je nu evaluatiegesprekken houdt.
Met Timothée inzicht gekregen in hoe de financiële administratie werkt. De salarisadministratie en alles wat daar bij komt van overheidswege. De rest van de financiën wordt allemaal vervolgd in november en daarna. Veel te doen in Hope Clinic in N’Zao.

Je snapt – dit is niet zo boeiend voor de website – maar wel waarvoor we hier zijn.

Aan de toilet kan ik zien of er waterdruk is op de compound. Hij loopt namelijk door. Bonnetje ingevuld, ik sta ik het schrift van de technische dienst. Het systeem werkt wel: ze zijn ook al wel in mijn huis (het gasthuis) geweest, maar ja, de vlotter moet vervangen worden…

Je steun, in gebed, maar ook financieel, blijft nodig!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.